Torsk på Tallinn

Denna vecka har barnen höstlov och då passar även vi vuxna på att få ett litet kort brejk innan julen (brr) är här.

Vi drog detta höstlov på en tripp till Tallinn. Vi åkte dit söndag kväll och tog en buffe ombord och sedan avkoppling med en hygglig kvällsshow. Tuva har nu börjat visa klara tecken på en tung förkylning vilket gjorde andning tung, så först när jag fick öronproppar på mig kunde jag somna.

Dag 1 i Tallinn så strosade vi runt på stan och undvek turisthaken och åt på ett rustikt ställe med lokal mat. Jättegott och barnen åt också av allt.

Sedan en promenadrunda till innan vi drog oss tillbaka till hotellet (Tallink Spa) som hade en stor poolanläggning. Jätteskönt.

Sedan ombyte och en rask promenad till "Olde Hansa" som är en restaurang vid rådhustorget som serverar helt autentisk mat från medeltiden.

Lokalen och stämningen var helt fantastisk. Maten gick inte helt hem hos barnen, men min "Stora riddarens middag" med en stor köttbit, rotfrukter, gryn och surkål smakade fantastiskt. Att sedan gå på toaletten som bestod av en koppartunna och vattnet som fanns i en kopparkittel var pricken över i:et. Rekommenderas varmt (kanske inte för barnen dock, men som vuxen som vill testa sina smaklökar, kör hårt!).

Vi sov gott den natten och dagen efter började med en rejäl hotellfrukost och en tur till poolen innan utcheckning.

Sedan en rejäl tur på stan igen med en tur runt rådhustorget.

För att komma utanför turiststråken så drog vi oss mot en marknad som låg bakom centralstationen. Kul och fascinerande att se det äkta Tallinn och var lokalbefolkningen gör sina inköp. Det var fattigt skitigt och slitet.

Mitt fynd på marknaden var ett flyginstrument ombyggd till en analog klocka fastsatt på en arm med en ännu okänd MIG modell. Skitcool med indikation för dag och natt, tidtagning och två tidszoner.

Sedan en lång promenad i ösregn mot terminalen och båten hem.

Säga vad man vill om balterna men några muntergökar är dom inte fast dom som jobbar på båt och hotell borde vara turisttränade. Det var nästan alltid korrekt men aldrig en uppåt mungipa.

Summering av resan är att det finns mycket öst kvar i Lettland och det är värt ett besök. Priserna är lite lägre än i Sverige och det finns gott om restauranger som serverar riktigt bra och fin mat. Har ni barn med ta gärna Tallink spa hotellet.

Nedan några av bilderna:

Bara tisdag

Jag har slagit mitt personliga rekord. Idag blev det 3 olika kundbesök på en dag. Mest pga att jag är bokad till mitten av november samt att jag hade korta saker att lösa i City idag. Avslutade dagen med att ta Vaxholmsbåten hem idag vilket gav mig en chans att jobba på vägen hem samt att softa en smula. Båten är ung 2000% skönare än bussen ;-)

Jag vill passa på att tacka Linas matkasse för den ûbergoda pumpasoppan med granatäppelsalladen idag.Tog ca 1 timme, men det var det värt. Det var fruktansvärt gott. Mums!

Nu när vintern ät i antågande vill jag visa förra vintern från vårt sportlov i Lofsdalen tillsammans med Mojje och Danne med underbara barnen

Karusellen rullar vidare

Hej alla. En skön helg där vi försökte få undan det sista i trädgården och gjorde en välbehövlig rensning inomhus. Nu ser det mycket bättre ut. Vi söker fortfarande med ljus och lykta efter en bra hantverkare som vill mecka med vårt badrum. Tips mottages tacksamt.

Ett halvstruligt kundbesök idag och sedan så fantastiskt skönt att komma hem till familjen.

Har roliga saker att se fram emot. Tallinn nästa vecka, London (work and pleasure) samt Gotland (mest jobb) i november.

Nedan ett av mina favoritStuartinlägg:

Mittiveckan

Har idag avslutat ett 2 dagars besök hos en Stockholmskommun. På kvällen körde vi en utbildning på kontoret så det blev sent hem. Imorgon så jobbar jag hemma så att jag kan komma ikapp mig lite med olika kundärenden. Snart helg och då skall vi försöka få lite ordning på saker i huset.

Nedan ett litet klipp från min ungdom. Håll till godo!

Dressyrtävling och båtfix

Idag tävlade Saga i dressyr på Bogesunds Gård.

Efter att vi hade kollat på detta drog vi upp till Åkersberga och gjorde det sista på båten innan Vintern lägger sig. Jag ser redan fram emot den första turen i vår.

Sedan hem och fixa lite stekt rödspätta innan lugnet lägger sig i huset.

Linas matkasse is the shit

Inte mer att skriva just nu än att det är mycket att göra på jobbet. På hemmaplan vill jag passa på att göra lite reklam för Linas matkasse. Ok, maten tar lite längre tid än vanligt. Men maten är nu bra mycket roligare än vanligt på hemmaplan. Kan varmt rekommenderas!

God morgon. En skön tolkning av Bob Marleys "No woman no cry"

Jobb, jobb

Denna vecka är det tjockt med heldagskundbesök varje dag. Hela dagar fulla med problemlösningar. Riktigt kul, men det sliter en del.

När jag kom hem så var det lite snack med Saga och kompisen Maja SH innan dom drog iväg på Kickboxning och Yoga. Sedan brassade jag ihop en het fläskfilegryta och efter middagen rita med Tuva innan hon gick isäng. Nu skall jag uppdatera mig lite på nyheter innan sängdags.

Jag visar nedan en av mina absolut skönaste Internetfavoriter. The Techno Viking! Håll tillgodo!